FOLK – UP CLOSE

Introbillede_FOLKgrafik_bredformat
Graphic print: Pernillefolcarelli.dk, Moodboards: Eckmann Alive Studio

Januar er trendtid,
og vi har på Formland UPgraded-bloggen denne gang besøgt Anette Eckmann og hendes team i Eckmann Alive Studio, for at høre nærmere om hvilke trends hun vil præsentere på messen, der løber af stablen om ikke mindre end fire uger.

Hvad betyder begrebet ”FOLK” med få ord? – og hvorfor har du valgt det begreb som tema?
”FOLK” er valgt som kodeord, mantra og rettesnor for de 3 CLOSE UP – inspirationsområder på Formland UPgraded. Begrebet hentyder til en nation, et folk, eller til medlemmerne af ens klan eller familie. I manges bevidsthed er ’folk’ også forbundet med noget folkeligt, som er nede på jorden, imødekommende og åbenhjertigt. Vi har valgt netop ordet FOLK i alle vores temaer, fordi fællesskaber, nærhed, tryghed og sammenhold er nogle af tidens vigtigste værdier. Mere end nogensinde er det af stor betydning at være en del af et fællesskab, både privat og professionelt. Det er sammen med den bestemte gruppe, at jeg føler mig hel og glad og i harmoni.”

2

FIRSTFOLK er inspireret af indianerne i Nordamerika, og deres lange tradition for kunst og håndværk. Deres frie ånd, livet i vildmarken og sammenhængen med naturen ses lige nu som elementer i modebilledet og i brugskunst til boligen. Til forårets sammenkomster, påske, bryllupper og gaver inspirerer trenden med naturfarver, hvid, grå, sort og brune nuancer fra fugle, prærien og skovlandet. Inspirationen oversættes i dekorationer og stylinger med fjer, æg, frynser og fletninger og nye fortolkninger af keramik, træskærerkunst, læderarbejder, kurve, tæpper, strik og smykkearbejder.

3

LOVEFOLK er inspireret af 60’ernes hippier og blomsterbørn, hvor en ny generation gjorde oprør mod autoriteterne. Igen i dag er det trend at drage på festival og bo i camps om sommeren. Roskilde Festivalen, Distortion, Trailerpark Festival og Meyers Apple Flower Festival på Lilleø er årets højdepunkt for mange kreative ildsjæle. Til sommerens festivaler, parties og gadefester er det bæredygtige og grønne kodeord, så du shopper med flowerpower-energi og god samvittighed. Hindbærrød, hudfarver, støvet violet, citrongul og pink ses i transportabelt grill-udstyr, tæpper, puder og små taburetter, alle inspireret af den afslappede flowerpowerstil.

1

CRAFTFOLK hylder de skandinaviske nybyggere der forlod deres hjemland, og med sig kun havde enkle redskaber og færdigheder. 2014s unge synes det er hipt at arbejde med håndværk og at udøve de stolte, gamle håndværksdyder. Ord som sløjd, craft og Gør-det-selv og det at fremstille tingene fra bunden er trend. Til det primitive udeliv med grill- og bålmad shoppes termokander, støbejernsgryder, skærebrædder, kurveflet, lygter og lanterner. Tæpper, skind og puder og redskaber i farverne himmelblå, aqua, salviegrøn, khaki, mint, og blågrå nuance, med et håndlavet touch er alle produkter, der bringer personlighed og sjæl til det enkle hjem

Hvad er et CLOSE UP område? -og hvad kan jeg bruge det, som besøgende og butiksindehaver?
”CLOSE UP er et område, hvor vi stiller skarpt på en trend, et tema, en retning – du som indkøber, skal have 100% fokus på, til den nye sæson. Her får du den ultimative inspiration. Både til at finde de rigtige varer, men også til styling, farvekoder og fx musikken der passer til temaet. Brug området til indkøbsinspiration, og læg bagefter ordre hos de firmaer hvorfra vi har udvalgt varer. På den måde, sikrer du dig de helt rigtige varer og den optimale styling i din butik”

Anette Eckmann

Hvordan griber du sådan en opgave an – dvs hvor får du din inspiration fra?
”Når jeg får en opgave, som at konceptudvikle tre CLOSE UP områder er min første tanke altid – Panik! Hvad skal vi dog tage fat på? Pludselig kommer det hele og ideerne tager form. Baggrunden er naturligvis hårdt arbejde, rejser i ud- og indland, mange timers surfing på nettet, gennemlæsning af magasiner, blogs og det at være til stede på Instagram – næsten døgnet rundt. Mødet med spændende mennesker, middage på de nyeste restauranter og cafeer. Og en medfødt intuition og sans for detaljer. Det er min “vare” – det at kunne fornemme, mærke, føle og sætte alle de mange signaler i “system”.”

SweetTip: Følg Anette Eckmanns forberedelser på hendes blog og via hendes Instagramkonto her instagram.com/eckmannstudio

Indlægget er lavet i samarbejde med Formland UPgraded, alle ord, indhold og ideer er mine egne

Læg et svar

Din emailadresse vil ikke blive publiceret

Dette site bruger Kismet til at reducere spam. Lær mere om hvordan dine kommentarer bliver håndteret.