5 ting jeg tror på (og glæder mig til) i 2017

 

Her i de sidste dage af 2016

-som nogen kaldte shitty og andre fantastisk, er det tid og naturligt, at kigge fremad. Lidt i krystalkuglen og ind i intuitionen. Mærke efter hvad der pirrer og kalder på at blive undersøgt.

Måske, måske ikke når jeg at lave et bud på om vi kommer til at digge terrakotta, brun, wienerflet, det handler det her indlæg nemlig ikke om. Jeg er mere optaget af hvilke events og strømninger vi kommer til at tale om.

Mit bud på buzz’ere i første halvdel af 2017:

ikea-flabrik26520-466x466

Hay for Ikea:
Når innovative, sympatiske HAY, teamer op med de svenske giganter, vil der sandsynligvis opstå ret magiske ting. Ja, det er forbrug for laveste pris, men også fuzz-frit, legesygt, farverigt design, der er dejligt frit for at efterligne en tung faux-hotelstil i velour.

Jeg talte i efteråret med Mette og Rolf Hay om kollektionen, og deres omdrejningpunkt har været basismodeller og nye produktionsmetoder. Spændende! Kollektionen rammer IKEA i efteråret 2017, men mon ikke vi får previews her i foråret?
*

_mg_0181

Stillebens nye butik:
Få butikker formår at forny retail-begrebet (desværre). Og det er så også en af hovedårsagene til at vi ikke gider lægge vores penge i den traditionelle butik.

Men når Københavns (Danmarks) bedste butik- og designteam Stilleben, tør kaste sig ud i 300 nye kvadratmeter ved Torvehallerne, tror jeg på det bliver lækkert og nyt. Blandt andet fordi Jelena og Ditte altid tør kigge ud og går foran i at indkøbe kunsthåndværk på nye markeder, som det amerikanske og japanske marked. Butikken åbner 21. januar.
*
_

 

getimage

No Nonsense:
Vi er tvunget ud i nye måder at tænke forbrug på. Og nye bud på hvordan retail skrues sammen på, er evigt velkomne. Vi vil se steder hvor relationer og samarbejde kan dyrkes på nye måder.

Derfor glæder mig til at se Eckmann Studios bud på fremtidens butik, når Anette og Co slår dørene op til deres “The Common Sense” univers på Formland messen i februar. Jeg vil som altid være jeres udsendte instagrammer og blogger for messen.
*

Designfokus:
Debatten om design versus kopier vil fortsætte ind i 2017. For den er nødvendig! De store “high-street” producenter og dagligvarebutikker har lugtet lunten, og står i kø ved kopimaskinen (præcis som deres kusiner i tøjbranchen har gjort i årevis)

Derfor er det nødvendigt at vi hele tiden taler om – og uddanner hinanden i hvad og hvem der leverer varen når det gælder oprindelse, håndværk, fornyelse via fordybning og eksperiment. Vi må formidle det originale og fagligt høje produkt, fremfor kinacrap i lakeret messing og semi-kendisser, der leger designere med danske producenter i ryggen.

Læs om Anne Blacks kamp mod kopierne i denne fine artikel fra Politiken.
*

mc16_17b_henrik_vibskov_mindcraft_tualahjarno

Mindcraft 2017
Og hvor kommer så fornyelsen fra? Jeg glæder mig personligt voldsomt til at se legebarnet og kunstneren Henrik Vibskovs bud på Mindcraft ´17.

Designeren, der formår visuelt at blæse omkuld med sin blanding af performance, musik og kunst, er i år udvalgt til at kuratere og iscensætte dansk design og kunsthåndværk på messen i Milano.
*

Her fra Sweetspots juleskjul er bare tilbage at ønske dig og dine et smukt og spændende 2017. Jeg håber du når hvad du har sat dig for – og ikke mindst nyder vejen. Den bliver garanteret ikke som du troede.

Hep på det originale, kærligheden og fornyelsen. Sweets og godt nytår til jer alle.

KH Laura

1 Comment

  • Louise siger:

    Anne Blacks kamp er så vigtig! Og jeg støtter den. Ja, det er nemt at fise i Netto efter en Anne kopi, men hold nu op… Jeg synes den ægte vare er SÅ meget mere speciel og særlig og særpræget og ikke mindst et stykke kærlighed fra et menneske (designeren) til et andet (mig). Det andet er bare et skråplan af (over- og mer)forbrug, som jeg slet ikke kan eller vil være med på… Rigtig godt nytår.

Læg et svar

Din emailadresse vil ikke blive publiceret

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.